Chystáte se otevřít svoji vlastní provozovnu nebo řešíte rekonstrukci stávající restaurace, jídelny nebo otevíráte nové bistro? Máme pro Vás pár tipů, co by nemělo chybět v profesionálním gastroprovozu!
Otevření či rekonstrukce profesionálního gastroprovozu s sebou přináší včetně vlny nadšení a očekávání také bohužel ze začátku i vlnu úředních náležitostí, formalit a nákupů potřebného vybavení. Jak ale profesionální gastro provozovnu vybavit, abyste nic neopomenuli?
Před tím, než se pustíte do plánování a otevření, si doporučujeme zodpovědět zejména tyto otázky:
Víte přesně, jaké normy, formality a náležitosti je třeba splnit?
Jak budete otevření či rekonstrukci provozovny financovat?
Máte dostatek personálních zdrojů?
Pro koho bude naše provozovna určena a v jaké lokalitě se bude nacházet?
Hygienické předpisy a normy týkajících se stravovacích zařízení upravuje Vyhláška č. 137/2004 Sb. O hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, aktualizované úplné znění vyhlášky č.602/2006 Sb. k 1. 1. 2007.
Posouzení jejího splnění a schválení Vámi stanoveného projektu gastro zařízení i návrh instalovaného gastro vybavení následně provádí příslušná krajská hygienická stanice.
Myslete ale také na to, že některé potraviny i nádobí si vyžadují důslednější uskladnění. Proto doporučujeme pořídit také nerezové skříně a kontejnery.
Stejně tak nezapomínejte také na nerezové gastro nádoby určené pro přípravu, vaření, pečení a výdej hotových jídel. Praktickým pomocníkem při nedostatku místa zejména na odložení více dovařených pokrmů jsou pak pojízdné podstavce pod hrnce.
Náš tip: Při výběru technologií a gastrovybavení doporučujeme přivolat na pomoc odborníka, který Vám pomůže sestavit plán ideálního rozvržení prostoru a navíc i vybere gastrovybavení, které je nejen výkonné a funkční, ale zejména v souladu s ergonomií pracoviště i normami.
Ve vašem gastroprovozu by neměli chybět ani výkonné ledničky a mrazničky, které zajistí nejen uchovávání potravin v ideální teplotě, ale vhodné jsou také pro skladování chlazených nápojů a pokrmů. Pro šokové zchlazení i zmrazení pokrmů doporučujeme pořídit do provozu rychlozmrazovací zařízení, které slouží k odebírání tepla z pokrmů po kuchyňské úpravě.
Potraviny pro výrobu pokrmů a pokrmy je nutno skladovat tak, aby byly dodrženy podmínky stanovené pro skladování výrobcem nebo zvláštním právním předpisem. Sklady potravin a pokrmů musí zároveň umožňovat skladování podle jejich charakteru a skladovacích podmínek.
Sklady pro skladování potravin je vhodné vybavit o kvalitní policové regály do skladů, rohože či závěsná zařízení. Policové regály do skladu jsou charakteristické vysokou nosností jednotlivých polic a dostatkem úložného prostoru. V případě potřeby většího úložného prostoru je navíc můžete snadno rozšířit o přídavné regály.
Sklad můžete včetně regálů vybavit také o praktické přepravky vhodné pro potravinářství i potravinářské kanystry.
Součástí skladu by mělo být také měřící zařízení pro kontrolu fyzikálních faktorů v místnosti – zejména teploty.
Tvorba prostoru pro konzumaci podávaných pokrmů by měla také dále odpovídat nejen rozsahu provozované činnosti, technologickým postupům, ale i cílové skupině vašich potenciálních zákazníků.
Hned na začátku je dobré si proto ujasnit, jak velký manipulační prostor máte ve své provozovně k dispozici a kolik si zde ideálně představujete umístit zákazníků. Myslete nejen na místa k sezení, ale i na dostatečně velké uličky mezi jednotlivými stoly, aby mezi nimi mohla obsluha snadno procházet.
Centrem všeho dění v jídelních prostorách jsou určitě kvalitní a pevné jídelní stoly, které by měly vydržet časté používání, přemisťování i střídání zákazníků v různých časových intervalech. Jídelní stůl by měl být také snadno omyvatelný a jednoduchý na údržbu.
Zavedeným pravidlem je, že při sezení u stolu by měl být zajištěn osobní prostor pro jednoho hosta o velikosti minimálně 0,7 m2. Doporučujeme ale volit raději prostor větší, jelikož nikdo z nás se přeci nechce mačkat v přehuštěné restauraci a slyšet téměř vše, co se u vedlejšího stolu odehrává za diskuze.
Náš tip: Při volbě nábytku volte vždy raději spíše menší stoly, které si v případě potřeby mohou hosté ve větší skupince pohodlně srazit k sobě. Ty sice vyžadují lehce vyšší počáteční investici, která se Vám, ale nesrovnatelně vrátí zejména ve formě vyšší efektivity a v budoucnu také v tržbách. Přeci jen nikdo z nás nechce sedět u stolu s někým cizím.
Včetně osobitého stylu například Vaší restaurace je dobré při volbě konkrétního nábytku brát zřetel také na jeho nosnost. U běžného nábytku do jídelny k domácímu užití je obvykle nosnost židlí okolo 100 kg. V případě restaurace je pak doporučováno volit jídelní židle s nosností minimálně 120 kg až 200 kg.
V konzumační části by nemělo chybět navíc včetně ubrusů, skleniček, příborů a talířů i zařízení pro přípravu kávy a čaje, které je klíčovým faktorem pro spokojenost zákazníků. Doporučujeme doplnit proto vaši provoznu také o kvalitní kávovar a dávkovače horké vody.
Pro převoz či servírování většího množství pokrmů a potravin mezi jednotlivými částmi vaší provozovny můžete využít také praktické, odolné a přitom elegantní nerezové servírovací vozíky a gastro vozíky.
Součástí každého provozu v rámci udržení vysokých hygienických standardů by měla být také úklidová komora, vybavení pro úklid a údržbu k zajištění běžného každodenního úklidu i sanitace a nádoby na gastroodpad, které musí být vyrobeny z materiálu umožňujícího sanitaci a být také plně uzavíratelné.
Mezi vybavení pro úklid a údržbu patří pak například kvalitní úklidové vozíky, mopy, hadry, výkonné průmyslové vysavače či čistící prostředky a dezinfekce. Úklidová komora by měla obsahovat navíc i pitnou vodu, výlevku a případně i úklidovou skříň pro uložení prostředků.
Dle norem by ve vašem gastroprovozu neměly chybět pro zákazníky ani potřebné toalety a sociální zařízení vybavené o umyvadlo s tekoucí pitnou vodou doplněné o zásobníky mýdla a dezinfekce, papírové ubrousky pro jednorázové použití nebo osoušeče rukou, osvěžovače vzduchu, které můžete doplnit o spotřební materiál jako jsou náhradní náplně tekutého mýdla, dezinfekce nebo papírové ručníky a toaletní papír.
Toalety by měly být vždy oddělené pro muže a ženy. Počet toalet se stanovuje podle kapacity hostů. Pro zaměstnance je pak zapotřebí včetně toalet doplnit prostory i místem pro odložení osobních věcí, umývárnu, popřípadě sprchu a ve stanovených případech i denní místnost.
Svůj profesionální provoz nezapomeňte doplnit také o bezpečnostní prvky k ochraně nejen subjektů, ale i objektu. Mezi povinné bezpečnostní prvky patří zejména hasící přístroje, lékarničky, odolné průmyslové rohože, protiskluzové pásky a chrániče proti nárazu, které poslouží jako prevence případných nehod.
Nakupování
Služby