Otevíráte novou prodejnu a přemýšlíte nad jejím budoucím zařízením nebo jen chcete svůj současný obchod přeorganizovat, abyste zvýšili zájem zákazníků o vaše produkty? Máme pro Vás 9 tipů, které Vám pomohou vhodně prezentovat zboží na prodejně a tím zlepšit i vaše prodejní výsledky.
Bránou do Vašeho obchodu je samotná výloha, která je zároveň první věcí v rámci prezentace vašeho zboží, kterou zákazníci, ještě než k vám vstoupí, uvidí.
Do výlohy proto pro nalákání co nejvíce zákazníků doporučujeme umístit zejména atraktivní zboží, které zákazníky na první pohled zaujme a přesvědčí, aby k vám vstoupili. Vybírejte a vizuálně propagujte ve výloze také zejména zboží, které zákazníci chtějí a ne to, které potřebují. Například pokud k vám zákazníci jdou za účelem koupit nový mixér, umístěte do výlohy ten nejkvalitnější produkt v kategorii, po kterém touží každá hospodyňka či nadšený milovník pečení.
V případě nových produktů a jejich umístění ve výloze, doporučujeme sesbírat vícero nových a zajímavých kousků a ty sladit dohromady při jedné větší obměně výlohy. Mohlo by se totiž také stát, že by jeden nový produkt ve stávající výloze zanikl a ztratil tak svůj prodejní potenciál.
Náš tip: Pamatujte také na to, že s každým měsícem se přání zákazníků mění. Na scénu přicházejí různé svátky, tradice a dovolené. Výlohu proto doporučujeme každý měsíc měnit a přizpůsobit těmto trendům.
Pokud již k Vám zákazníci zavítali, přichází na řadu samotné rozmístění zboží ve vaší prodejně, které hraje rovněž velice podstatnou roli ve strategii nákupu a prodeje. Přímo u hlavního vchodu by tak měly být umístěny ty největší lákadla, akční produkty, novinky i nejdražší zboží, které chcete vystavit na odiv.
Pamatujte na to, že zákazník přichází do vaší prodejny nesoustředěný a je pouze na vás ho zaujmout. Při prezentaci vašeho zboží jde o celkovou zkušenost zákazníka. Dívejte se proto na svou prodejnu jeho očima.
V případě umístění produktů v přední části obchodu je také vysledováno, že až 87% zákazníků má po vstupu do prodejny tendenci stáčet svou pozornost doprava. Zboží, kterým chcete zaujmout, by proto mělo být umístěno na této straně. Vlevo pak můžete umístit například zboží, pro které by si zákazník přišel i bez většího zaujetí, jako jsou například předměty denní potřeby či doplňkové produkty.
Vizuální prezentace zboží na prodejně je více než pouhé uskladnění produktů. Vaše prodejna musí na první dojem působit zásobeně, ale ne přeplácaně. Krása spočívá v jednoduchosti. Při rozmístění zboží myslete proto včetně adekvátního množství v regálech, také na jeho sortimentní návaznost, vhodné umístění a barevnou sladěnost.
Produkty, které mají alespoň jednu společnou vlastnost, nebo funkci umístěte k sobě. Vhodné je i jejich řazení dle kategorií. Logické uspořádání nejen, že mnohdy podtrhne význam i zcela obyčejného zboží, ale zákazníci navíc také snadněji najdou to, co hledají. Pozor si dávejte ovšem na hygienické a bezpečnostní předpisy.
Náš tip: Své místo při rozmístění zboží na prodejně mají také barvy. Naše oči totiž rychle ztrácejí pozornost, zejména pokud jde o monochromatické vystavení. Nejsilnější barevné kombinace, které vzbuzují pozornost zákazníků v obchodě, jsou červená, bílá a černá.
Při rozmístění zboží je důležité nejen samotné rozestavení regálů, vytvoření koridorů, ale i dostatečně velkých uliček, které budou funkčně dávat smysl a zároveň povedou zákazníka směrem, kterým potřebujete.
Účelem vytvoření správných koridorů je zejména to, aby si zákazník prohlédl co největší plochu vašeho obchodu a v nejlepším případě i přihodil něco navíc do svého nákupního košíku. Vytváření koridorů může být přiznané i nepatrné.
Prodejní regály díky své odolnosti a minimalistickému designu, dokonale prezentují zboží. Jsou proto vhodné nejen pro supermarkety, ale i malé obchody s různým sortimentem.
Vybírat můžete z jednostranných (přístěnných) regálů i oboustranných (gondolových) regálů v základní či přístavné variantě.
Díky modulární konstrukci prodejních regálů lze přístěnné nebo oboustranné regály navíc vzájemně kombinovat a vytvořit si tak ve vašem obchodě harmonický komplex pro prezentaci všech druhů vystavených produktů.
Prodejní regály jsou tvořeny ocelovými rámy, které jsou doplněny o perforovanou nebo hladkou stěnu. Jednostranné regály se v základním provedení využívají především jako regály přístěnné (stojící u zdi). Celková nosnost jednoho jednostranného regálu činí až 500 kg.
K základním jednostranným regálům se následně dají dokoupit tzv. přídavné jednostranné regály, které se montují se přímo k základnímu regálu (nestojí samostatně).
Oboustranné neboli také gondolové regály naopak můžete flexibilně umístit kamkoliv do prostoru a tím, že tyto regály nabízejí možnost umístit zboží na obě své strany, můžete také zásobovat zbožím rovnou i 2 uličky současně! Celková nosnost jednoho oboustranného regálu je 950 kg.
Oboustranné regály můžete opět vybírat v základní variantě:
K níž můžete následně dokoupit opět i tzv. přídavné oboustranné prodejní regály:
Obchodní regály můžete libovolně doplnit požadovaným počtem polic, které se zavěšují jednotlivě přímo do regálových rámů. V případě perforovaných prodejních regálů doporučujeme využít také praktické háčky, které nejen vytvoří ihned přehlednou prodejní plochu, ale dodají navíc i vzdušnost a reprezentativnost zejména specifickému druhu vystaveného zboží.
V případě umístění a prezentace zboží v samotném regálu bylo vysledováno, že největší prodejnost má zboží, které je umístěno do výše očí a v pásmu snadného uchopení. Do této pozice se proto nejčastěji umísťuje nejžádanější zboží ze strany obchodníka, které potřebuje co nejrychleji a nejvýhodněji prodat.
Levnější zboží je pak umísťováno do spodních pater regálů či zcela nahoru. Bylo vysledováno, že pokud je zboží umístěno ve výši kolen, klesá zájem o něj u zákazníků až o 15%.
Prémiové produkty naopak doporučujeme umístit do regálu v menším množství tzv.„volně do prostoru“ a nechat kolem místo zleva i zprava. Vyvoláte tím pocit exkluzivity.
Náš tip: Krásně vyrovnané produkty působí sice úhledněji, ale některé produkty v nich těžko najdou své místo. V prodejnách tak např. při uložení míčů, klobouků nebo zboží v akci oceníte také velice oblíbené prodejní drátěné hrabací koše neboli „hrabáky“, do kterých můžete umístit zboží, které do regálů či na háčky nehodí. Zákazníci si mohou produkty prohlédnout a ihned vzít do ruky.
Při prezentaci zboží myslete také zejména na to, aby každý produkt byl označen správnou cenovkou, kterou můžete doplnit o dobře formulované popisky a názvy. Ujistěte se, že informace jsou krátké a snadno čitelné, aby upoutali pozornost zákazníků.
Pokud je to možné můžete přidat také další informace jako například recenze stávajících zákazníků nebo doporučení a tipy.
Pokud jsou vašimi zákazníky převážně senioři, usnadněte jim čitelnost používáním většího písma. Při tvorbě nápisů se doporučujeme vyhnout zejména ručně psaným cedulím s fixy, které jsou v pořádku pro dětský stánek s limonádou, ale kdekoli jinde mají tendenci vypadat amatérsky.
Nikdy neumísťujte tak nápisy NEDOTÝKEJTE SE. Můžete na místo toho také umístit cedulku s nápisem NEKUPOVAT.
Na prezentaci zboží může mít velký vliv v neposlední řadě také samotné osvětlení, které může sloužit nejen k podtržení určitých kusů zboží, ale i navození požadované atmosféry a zvýraznění klíčových vlastností zboží. Vhodná světla jsou také vynikající prostředek k přilákání pozornosti zákazníků.
V případě světla do vaší provozovny volte proto nejen běžné osvětlení shora, ale i bodové nebo boční, kterými můžete osvítit konkrétní zboží seshora nebo zespodu. Vytvoříte tak náležitý kontrast s jinými částmi prodejny i praktický 3D efekt, který zboží vystínuje.
Při zařizování osvětlení myslete také na výlohu. Ve slunečné dny minimalizujete nechtěné odlesky a v zimních měsících navodíte pocit hřejivosti a útulnosti.
Hlavním kouzlem kamenných obchodů je fyzická dostupnost zboží, které si mohou zákazníci prohlédnout. Využijte proto své prodejny k tomu, aby se zde vytvářeli zážitky, které zákazník nemůže zažít online. Můžete navzájem upoutat všech pět smyslů a vyjádřit tak například jak dané produkty voní, zní, chutnají nebo jaké jsou na dotek. Přidat můžete i pohyb. Například rozevláté letní šaty pomocí vhodně schovaného ventilátoru nebo vhodně umístěná jezdící mašinka ve výloze o prázdninách.
Náš tip: Vaše prodejna by měla být příjemným a přívětivým místem pro zákazníky. Nezapomínejte proto včetně esteticky působivého prostředí a příjemných vůní i na milé a ochotné zaměstnance, které poskytnou vašim zákazníkům vše potřebné pro jejich bezproblémový nákup.
Každý týden sledujte reporty z počítače a stav zásob. Pokud něco u zákazníků uspěje, buďte připraveni tyto nejprodávanější produkty okamžitě doobjednat.
Pokud jste prodali prostřednictvím svého předem zvoleného inventáře ve výloze nebo na strategických místech téměř všechny produkty a nemáte žádné zásoby, změňte svůj vizuální plán merchandisingu na něco, čeho máte dostatek.
Pokud se něco neprodává, zkuste stejné uspořádání přesunout například na jiné místo na prodejní ploše nebo začlenit produkty do jiné kategorie.
Posledním tipem ale neméně důležitým, pro vhodnou prezentaci zboží na vaší prodejní ploše je také její pravidelná údržba a úklid, které pomohou udržet všechny police, výstavní plochy a regály navíc i v perfektním stavu.
Buďte kreativní! Nebojte se experimentovat a být kreativní. Uspořádání vašeho obchodu může být zcela jedinečné, pokud využijete kreativních nápadů a zajímavých designových prvků.
Nakupování
Služby